SATU BABAK DI TAHUN 2021 (A SCENE IN YEAR 2021)

Bersembang Panjang Dengan Seorang Datuk Berumur 78 Tahun
A Long Chat With A 78 Years Old Grandpa



Seorang datuk berusia 78 tahun dan seorang cucu beliau baru selesai menyaksikan siaran langsung pertandingan membabitkan pasukan Malaysia dalam sukan antarabangsa, di kaca televisyen di ruangtamu rumahnya. Cucu lelaki yang sebelum itu diam terpaku sebelah beliau atas kerusi sofa akibat khusyuk menonton aksi perlawanan, berpaling mengadap si datuk lalu mula mengajukan soalan...

Cucu: Atok, Atok... Atok pernah wakil Malaysia tak?
Atok: Ho ho! Atok memang wakil Malaysia dulu!
Cucu: Dulu? Bila tu?
Atok: Dulu... Masa Atok muda-muda sikit dulu...
Cucu: Iye ke? Bila tu Atok?
Atok: Masa tu belum Alaf Baru lagi...
Cucu: Atok Cina ye, masa tu Atok baru masuk Melayu ye?
Atok: Hish! Bukan lah! "Alaf", bukan "mualaf"! Alaf baru tu maknanya masuk tahun 2000; jadi masa tu masih lagi tahun 1990an, belum masuk 2000 lagi...
Cucu: Oooh... Lamanya tu... Tua betul lah Atok ni!
Atok: Heh! Diamlah, nak dengar cerita Atok ke tak ni?!
Cucu: Okey, Atok sambung je lah cerita Atok... janganlah marah...
Atok: Takkk... Atok tak marah... Geram je, kamu ni banyak sangat soal...
Cucu: Ala... Atok cepatlah sambung, slow sangat la...
Atok: Heh! Sabarlah, kamu yang kacau... Atok memang nak cerita lah ni!
Cucu: Haa, cepatlah cerita... Atok wakil Malaysia main apa?
Atok: Bukan "main"; Atok wakil Malaysia dalam sukan...
Cucu: Iye la, Atok ni... Atok wakil main sukan apa??!
Atok: Atok wakil sukan tinju...
Cucu: Tinju...? Boxing??!!
Atok: Iye la, tinju, boxing...
Cucu: Wow! Betul ke, Atok??
Atok: Ehhh... Memang lah betul! Dulu memang Atok handal bertinju!
Cucu: Handal ke? Ada menang ke?
Atok: Mesti lah menang!
Cucu: Iye la? Habis tu, apa perlawanan Atok yang paling best?
Atok: Haaa... Ada satu ni... yang paling best...
Cucu: Mana satu? Atok menang ke kalah? Lawan Atok ke yang menang?
Atok: Hish, tunggulah nak cerita ni! Memang Atok lah menang!
Cucu: Ye ke? Macam mana Atok boleh menang?
Atok: Masa mula perlawanan tu, kami dua2 dalam gelanggang. Atok cepat2 jalan maju ke depan. Lawan Atok tu masih berdiri tercegat kat penjuru dia. Atok dah sampai betul2 depan dia. Atok cepat2 hayun tangan kanan Atok dengan laju... sangat2 laju, macam kilat menyambar! Lawan Atok tu tak sempat pun nampak apa2. Penumbuk kanan Atok padu tepat ke kepala dia! Kena betul2 tang mata! Dia terus K.O., rebah pengsan...
Cucu: Wahhh... Satu penumbuk je, dia dah pengsan!!!
Atok: Ha 'ah... Dia pengsan, mata dia bengkak berdarah...
Cucu: Arghhh! Ganasnya! Tapi Atok menang! Terrornya! Hebatlah Atok!
Atok: Memang la...

Ketika itu seorang bapa saudara si cucu berjalan masuk ke ruangtamu. Beliau sebenarnya sudah agak lama terdengar perbualan rancak si cucu dengan si datuk...

Pakcik: Hah! Kamu janganlah percaya sangat kelentong Atok Rahim kamu tu! Mana pulak menang; Atok Rahim kalah masa tu!
Cucu: Agak dah! Tapi macammana Pakcik boleh cakap macam tu???


A 78-year old grandfather and his grandson have just finished watching a live telecast of a tournament involving Malaysia's team in a world-level sports meet, on television in his living room.
The grandson, whom before this has been silently glued beside him on the sofa, intensely focused on the match's actions, now turns towards his grandfather and starts firing questions...

Kid: Granpa, Granpa... Have you ever represented Malaysia?
Granpa: Ho ho! Granpa has indeed represented Malaysia before this!
Kid: Before this? When was that?
Granpa: Sometime back... When I was a bit younger...
Kid: Really? When was that, Granpa?
Granpa: It was before the new millenium...
Kid: The new what? Milli... pede...? Millionaire...?
Granpa: Heh, no! "Millenium"... The new millenium begins from the year 2000; therefore at that time it was still in the 90's, it was not year 2000 yet...
Kid: Oooh... That was wayyy back... You are really old, Granpa!
Granpa: Heh! Listen up, do you want to hear Granpa's story or not?!
Kid: Okay Granpa, just go ahead with your story... you don't have to get angry...
Granpa: Nooo... I'm not angry... Just annoyed, you ask too much!
Kid: Aw, come on Granpa, you're too slow...
Granpa: Heh! Patience, you're the one interrupting! Now let me continue!
Kid: Huh! Get on with it... What did you play, representing Malaysia?
Granpa: Not "play"; I represented Malaysia in sports...
Kid: I know that, sheesh! What sports did you play in??!
Granpa: I represented Malaysia in the sports of boxing...
Kid: "Boxing", boxing???
Granpa: Yes! "Boxing", boxing...
Kid: Wow! Is that really true??
Granpa: Ehhh... Of course it's true! Back then I was great in boxing!
Kid: Great? Really? Won any match?
Granpa: Of course I won!
Kid: Are you sure? So, which was your best match ever?
Granpa: Hmmm... There was this one... the best...
Kid: Which one? You won or lost? Your opponent won, right?
Granpa: Heh, just wait for me to tell the story! I won, of course!
Kid: Oh, yeah? How did you win?
Granpa: At the start of the match, we were both in the ring. Granpa swiftly walked up towards the opponent. He was still fixed unmoved at his own corner. Granpa was already right in his face. I quickly took a fast swing with my right fist... really really fast, as fast as a lightning bolt! My opponent didn't even have the chance to see what hit him! My right fist hit him in the head solidly! Punched him right in the eye! He instantly went down, K.O., passed out...
Kid: Wow! One hit, and he passed out!!!
Granpa: Yup... He passed out, his eye was swelling and bleeding...
Kid: Ugh! Violent! But you won! Terrific! Awesome, Granpa!
Granpa: Of course, I am...

At that time an uncle of the grandson walks in into the living room. He has actually been hearing the lively conversation between the two for quite some time...

Uncle: Huh! You do not want to trust too much of those spins from Granpa Rahim! He didn't win; Granpa Rahim lost that one!
Kid: I thought so too! But Uncle, how can you say that???


Pada pendapat anda, mengapa "Pakcik" selamba berkata bahwa orang yang digelarnya "Atok Rahim" telah mengelentong budak bergelar "Cucu" dalam perbualan di atas?

A. Atok Rahim sebenarnya bukanlah turun atau masuk mana2 gelanggang sukan untuk bertanding dalam acara yang ditonton orangramai;
sebaliknya cuma masuk ke dalam satu kamar yang tertutup dari pandangan orangramai

B. Atok Rahim sebenarnya bukanlah individu yang pernah mewakili negara mahupun rakyat Malaysia dalam apa2 bidang sukan;
sebaliknya cuma seorang pegawai perkhidmatan awam dalam satu ejensi kerajaan Malaysia sebelum akhirnya membuat keputusan berhenti

C. Atok Rahim sebenarnya bukanlah hebat sangat mampu menghayun tangan dengan sangat laju bagai kilat dan melepaskan penumbuk yang tidak sempat dilihat apatah lagi ditepis atau dielak oleh lawan beliau;
sebaliknya lawan beliau memang tidak nampak apa2 pun yang berlaku ketika itu akibat mata yang tertutup berikat kain saputangan berwarna merah hati, lantaran mata kirinya lebam akibat langsung tidak bersedia mempertahankan diri daripada"pukul curi" tersebut

D. Atok Rahim sebenarnya tidaklah menang menentang lawan beliau itu;
sebaliknya, walaupun sebenarnya dia berjaya melepaskan bukan satu tetapi sekurang2nya empat tumbukan tepat ke kepala lawannya, malah satu tamparan ke pipi juga, sehingga lawannya rebah berlumuran darah hinggakan terpercik ke baju melayu putih yang dipakai ketika diserang hendap dan dibiarkan pula pengsan setengah hari dan tanpa sebarang rawatan berpadanan sehinggalah 4 hari kemudian, tetapi Atok Rahim akhirnya kalah setelah mengaku juga melepaskan pukulan curi ke atas lawan yang tidak dibenarkan bersedia mempertahankan diri, dan terus kalah lagi apabila dengan berat hati meletak jawatannya dari kedudukan yang tinggi dalam perkhidmatan awam, malah jatuh kecundang apabila 20 tahun terdahulu Mahkamah Rayuan menghukum Atok Rahim dengan 2 bulan penjara dan denda RM2ribu

E. Kesemua di atas bolehlah dianggap betul belaka

F. Tiada satu pun di atas adalah betul

G. Saya tidak mahu menyebelahi mana2 pihak yang bertinju sebab saya tak minat tinju, atau sebab saya tidak berminat pasal Atok Rahim atau datuk siapa2 pun kecuali datuk saya sendiri


In your opinion, why was it that "Uncle" nonchalantly stated that the person he termed "Granpa Rahim" had lied to his grandson termed "Kid" in the conversation above?

A. Granpa Rahim actually did not step inside or go down to any boxing ring or sports arena to compete in a sports event watched by an audience;
instead, he only stepped inside a room which was shut from the view of other people

B. Granpa Rahim actually was not an individual who has ever represented
Malaysia nor its people, in any field of sports;
instead, he was only a public services officer in a Malaysian government agency before he finally made a decision to quit

C. Granpa Rahim actually was not so great, nor was he capable of swinging his fist so fast at lightning speed when throwing a punch which couldn't even be seen by an opponent, let alone be deflected or avoided;
instead, his opponent indeed could not see anything at all that had happened during the time because he was being blindfolded with a maroon-colored handkerchief; hence, he got a black left eye as a result of not being prepared at all to defend himself from the cheap shot

D. Granpa Rahim actually did not win fighting that one particular opponent;
instead, although he actually succeeded in throwing not just one but at least four punches direct on his opponent's head, in fact even one slap onto the cheek, making his opponent drop to the floor with a bloodied face, even with blood spattered on the white traditional Malay dress the opponent was wearing, and then left unconscious for half a day, and even without any proper medical treatment until 4 days later, but Granpa Rahim eventually lost it anyway after he did admit to taking cheap shots on his opponent who was not allowed any preparation for self-defense, and he lost again when heavy-heartedly had to quit his post from a high position in the public service, in fact he bottomed out when 20 years before, the Appeals Court punished Granpa Rahim with a 2-month jail sentence plus a fine of RM2thousand

E. All of the above could be accepted as true

F. Not one of the above is true

 G. I do not want to take side with any fighting party because I do not like boxing, or because I do not have interest with Granpa Rahim or any other grandpa other than my own grandfather

Anda boleh menghantar pandangan untuk persoalan ini menerusi ruang komen di atas (terletak selepas deretan label di bawah tajuk utama artikel). Sebelum itu, sila baca petikan berita di bawah. Anda mungkin juga berminat dengan satu sejarah penting dalam negara dan anda boleh membaca mengenainya di laman ini:
arkibperbicaraananwaribrahim.blogspot.com/2008/07/perbicaraan-kes-mata-lebam-anwar
You may send in your opinion on this question through the comment section above (located after the list of labels underneath the article's main title). Before that, please read the news extract below. You may also be interested with one important event in the history of the nation and you can read about it at this webpage:
arkibperbicaraananwaribrahim.blogspot.com/2008/07/perbicaraan-kes-mata-lebam-anwar


Jumaat, 21 Oktober 2011
(Harakah Daily) - Cabang UMNO Perkasa bakal mengadakan sidang tahunannya dan rakyat Malaysia akhirnya akan dapat melihat ahli2 Perkasa berkumpul dalam bilangan besar, sesuatu yang telah lama dinantikan berikutan dakwaan mereka mempunyai ramai pengikut.

Namun, bilangan besar bukanlah satu2nya tarikan yang dijanjikan Ibrahim Ali, ketuanya yang tidak boleh lagi diperbaiki itu.

Apa yang mungkin menenggelamkan kemasyhuran Ibrahim yang selalu dijadikan bahan jenaka, kongres Perkasa di KL nanti akan disertai tetamu kehormat, seseorang yang tidak boleh dilupakan ramai rakyat.

Kongres itu akan dirasmikan oleh bekas ketua polis negara Rahim Noor yang dijemput atas jasanya yang luas untuk negara, menurut Ibrahim di lobi Parlimen hari ini.
...


Friday, 21 October 2011
(Harakah Daily) - UMNO offshoot Perkasa will be having its annual assembly and Malaysians may finally be able to see its members gathering in large numbers, a sight many have been waiting for amid repeated yet-to-be-fulfilled claims of the group's wide following.

But the large crowd is not the only attraction promised by Perkasa's incorrigible chief Ibrahim Ali.

In what may possibly eclipse Ibrahim's much humoured fame, the Perkasa congress, which will be held in Kuala Lumpur, will have a guest of honour, one who many Malaysians have not completely forgotten.

“The AGM will be opened by former inspector-general of police Rahim Noor who we have invited in honour of his vast contributions for the nation,” Ibrahim declared at the Parliament lobby today.
...

I don't want to spend the rest of my life
Looking at the barrel of an Armalite
I don't want to spend the rest of my days
Keeping out of trouble like the soldiers say

I don't want to spend my time in hell
Looking at the walls of a prison cell
I don't ever want to play the part
Of a statistic on a goverment chart

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

It's dark all day, and it glows all night
Factory smoke and acetylene light
I face the day with my head caved in
Looking like something that the cat brought in

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

And they're only going to change this place
By killing everybody in the human race
And they would kill me for a cigarette
But I don't even wanna die just yet

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
It gives us hope when the whole day's done

- Invisible Sun, The Police -

  Mentari Hitam atau Mata Lebam? (Black Sun or Black Eye?) www.klakka-la.blogspot

  


Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:


___________________________________________________________

No comments:

Post a Comment