BINATANG PELIHARAAN SAYA 4

Projek Kesayangan Istimewa: (Special Pet Project:)

Projek Ujian DayaIngat Rakyat, PUDAR  (People's Memory Test Project)

Mahathir bentangkan 1Hukum hasil kajian saintifik beliau (dalam bahasa inggeris) selama 22tahun memegang kuasa negara: Melayu mudah lupa
Mahathir announced 1Law resulting from his scientific studies (in English language) while 22years in power: Malays easily forget

Siapa ingat:
Berapakah elaun keraian untuk Menteri?
Berapa pula jenis kesemua elaun2 yang layak untuk Menteri?
Bilakah yang terkini kenaikan nilai elaun2 Yang Dipertua Dewan?
Bilakah yang terkini penurunan subsidi barangan keperluan rakyat?
Berapakah jumlah terkumpul belanja penyelenggaraan rumah rasmi haji Najib?
Berapa kali haji Najib sudah mengucapkan kalimah "rakyat didulukan" depan orangramai semenjak dia mula mencanang konsep "1malaysia"?
Berapa jumlah harga keseluruhan membuat, mencetak, menyiar dan memasang segala kainrentang, papantanda dan segala apa sahaja iklan2 lain yang mengandungi logo "1malaysia" dan kalimah "rakyat didulukan" sehingga hari ini?

Who remembers:
How much is the entertainment allowance for a Minister?
How many different types of allowances are there for a Minister?
When was the latest increase in allowances for the Speaker of Dewan?
When was the latest decrease in subsidies of essential goods for the people?
How much is the cumulative total spending for maintenance of Najib's official home?
How many times have Najib uttered the phrase "people first" in front of the public ever since he began trumpeting the "1malaysia" concept?
How much is the total cost of producing, printing, airing and installing all banners, billboards, and all sorts of advertisements that contain the "1malaysia" logo and the phrase "people first" up till today?

Kelakar 1Malaysia: Bankrap Tahun 2019 Akibat 40 Penyamun? (1Malaysia Joke: Bankrupt In Year 2019 Due To 40 Thieves?) www.klakka-la.blogspot

Kalau betul bak kata Mahathir anda sudah lupa,
rajin2lah mengulangkaji jawapan2 berkaitan, yang mudah diperolehi dari En. Google.
Anda juga dijemput membaca kembali paparan2 saya terdahulu:
If what Mahathir said is true and you have forgotten,
take initiatives to revisit related answers, which you easily get from Mr. Google.
You are also invited to read again my earlier postings:

1MALAYSIA: RAKYAT DIDULUKAN...
KOS HIDUP DI NEGARA INI ADALAH RENDAH
KELUH LAGI 1MALAYSIA

Selamat berkerutdahi!
Happy frowning!

********************************************************************


Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:
1Malaysia Keliru: Dijajah ke tak? Merdeka ke tak? (1Malaysia Confused: Colonised or not? Freed or not?) www.klakka-la.blogspot

BINATANG PELIHARAAN SAYA 3

Projek Kesayangan Istimewa: (Special Pet Project:)

Syllogism 402 (Advance Syllogism Studies)

Lembu = Binatang Peliharaan
Binatang Peliharaan = Your Pet
Your Pet Project = Projek Kesayangan

Your Pet -> Special Treatment
therefore
Projek Kesayangan -> Layanan Istimewa

VIP -> Layanan Istimewa
oleh itu
VIP = Pet Project = Your Pet = Binatang Peliharaan = .....


********************************************************************


Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:
1Malaysia Keliru: Dijajah ke tak? Merdeka ke tak? (1Malaysia Confused: Colonised or not? Freed or not?) www.klakka-la.blogspot

BINATANG PELIHARAAN SAYA 2

Projek Kesayangan: (Pet Project:)


Binatang Peliharaan...
atau
Binatang Beliharaman...
atau
Baka Brahman bersulam blingbling bertatah berlian dari lombong Afrika Selatan?

Kelakar 1Malaysia: 
Kedai 1Malaysia, Lembu 1Kondo (1Malaysia Joke: 1Malaysia Shops, 1Condo Cows) www.klakka-la.blogspot


********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:
1Malaysia Keliru: Dijajah ke tak? Merdeka ke tak? (1Malaysia Confused: Colonised or not? Freed or not?) www.klakka-la.blogspot

BINATANG PELIHARAAN SAYA

Projek Kesayangan: (Pet Project:)


Binatang Peliharaan...
atau
Binatang Beliharaman...?

Kelakar 1Malaysia: Lebuhraya untuk Gajah, Kondo untuk Lembu? (1Malaysia Joke: Highway for Elephants, Condo for Cows?) www.klakka-la.blogspot


********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:
1Malaysia Keliru: Dijajah ke tak? Merdeka ke tak? (1Malaysia Confused: Colonised or not? Freed or not?) www.klakka-la.blogspot

SATU BABAK DI TAHUN 2021 (A SCENE IN YEAR 2021)

Bersembang Panjang Dengan Seorang Datuk Berumur 78 Tahun
A Long Chat With A 78 Years Old Grandpa



Seorang datuk berusia 78 tahun dan seorang cucu beliau baru selesai menyaksikan siaran langsung pertandingan membabitkan pasukan Malaysia dalam sukan antarabangsa, di kaca televisyen di ruangtamu rumahnya. Cucu lelaki yang sebelum itu diam terpaku sebelah beliau atas kerusi sofa akibat khusyuk menonton aksi perlawanan, berpaling mengadap si datuk lalu mula mengajukan soalan...

Cucu: Atok, Atok... Atok pernah wakil Malaysia tak?
Atok: Ho ho! Atok memang wakil Malaysia dulu!
Cucu: Dulu? Bila tu?
Atok: Dulu... Masa Atok muda-muda sikit dulu...
Cucu: Iye ke? Bila tu Atok?
Atok: Masa tu belum Alaf Baru lagi...
Cucu: Atok Cina ye, masa tu Atok baru masuk Melayu ye?
Atok: Hish! Bukan lah! "Alaf", bukan "mualaf"! Alaf baru tu maknanya masuk tahun 2000; jadi masa tu masih lagi tahun 1990an, belum masuk 2000 lagi...
Cucu: Oooh... Lamanya tu... Tua betul lah Atok ni!
Atok: Heh! Diamlah, nak dengar cerita Atok ke tak ni?!
Cucu: Okey, Atok sambung je lah cerita Atok... janganlah marah...
Atok: Takkk... Atok tak marah... Geram je, kamu ni banyak sangat soal...
Cucu: Ala... Atok cepatlah sambung, slow sangat la...
Atok: Heh! Sabarlah, kamu yang kacau... Atok memang nak cerita lah ni!
Cucu: Haa, cepatlah cerita... Atok wakil Malaysia main apa?
Atok: Bukan "main"; Atok wakil Malaysia dalam sukan...
Cucu: Iye la, Atok ni... Atok wakil main sukan apa??!
Atok: Atok wakil sukan tinju...
Cucu: Tinju...? Boxing??!!
Atok: Iye la, tinju, boxing...
Cucu: Wow! Betul ke, Atok??
Atok: Ehhh... Memang lah betul! Dulu memang Atok handal bertinju!
Cucu: Handal ke? Ada menang ke?
Atok: Mesti lah menang!
Cucu: Iye la? Habis tu, apa perlawanan Atok yang paling best?
Atok: Haaa... Ada satu ni... yang paling best...
Cucu: Mana satu? Atok menang ke kalah? Lawan Atok ke yang menang?
Atok: Hish, tunggulah nak cerita ni! Memang Atok lah menang!
Cucu: Ye ke? Macam mana Atok boleh menang?
Atok: Masa mula perlawanan tu, kami dua2 dalam gelanggang. Atok cepat2 jalan maju ke depan. Lawan Atok tu masih berdiri tercegat kat penjuru dia. Atok dah sampai betul2 depan dia. Atok cepat2 hayun tangan kanan Atok dengan laju... sangat2 laju, macam kilat menyambar! Lawan Atok tu tak sempat pun nampak apa2. Penumbuk kanan Atok padu tepat ke kepala dia! Kena betul2 tang mata! Dia terus K.O., rebah pengsan...
Cucu: Wahhh... Satu penumbuk je, dia dah pengsan!!!
Atok: Ha 'ah... Dia pengsan, mata dia bengkak berdarah...
Cucu: Arghhh! Ganasnya! Tapi Atok menang! Terrornya! Hebatlah Atok!
Atok: Memang la...

Ketika itu seorang bapa saudara si cucu berjalan masuk ke ruangtamu. Beliau sebenarnya sudah agak lama terdengar perbualan rancak si cucu dengan si datuk...

Pakcik: Hah! Kamu janganlah percaya sangat kelentong Atok Rahim kamu tu! Mana pulak menang; Atok Rahim kalah masa tu!
Cucu: Agak dah! Tapi macammana Pakcik boleh cakap macam tu???


A 78-year old grandfather and his grandson have just finished watching a live telecast of a tournament involving Malaysia's team in a world-level sports meet, on television in his living room.
The grandson, whom before this has been silently glued beside him on the sofa, intensely focused on the match's actions, now turns towards his grandfather and starts firing questions...

Kid: Granpa, Granpa... Have you ever represented Malaysia?
Granpa: Ho ho! Granpa has indeed represented Malaysia before this!
Kid: Before this? When was that?
Granpa: Sometime back... When I was a bit younger...
Kid: Really? When was that, Granpa?
Granpa: It was before the new millenium...
Kid: The new what? Milli... pede...? Millionaire...?
Granpa: Heh, no! "Millenium"... The new millenium begins from the year 2000; therefore at that time it was still in the 90's, it was not year 2000 yet...
Kid: Oooh... That was wayyy back... You are really old, Granpa!
Granpa: Heh! Listen up, do you want to hear Granpa's story or not?!
Kid: Okay Granpa, just go ahead with your story... you don't have to get angry...
Granpa: Nooo... I'm not angry... Just annoyed, you ask too much!
Kid: Aw, come on Granpa, you're too slow...
Granpa: Heh! Patience, you're the one interrupting! Now let me continue!
Kid: Huh! Get on with it... What did you play, representing Malaysia?
Granpa: Not "play"; I represented Malaysia in sports...
Kid: I know that, sheesh! What sports did you play in??!
Granpa: I represented Malaysia in the sports of boxing...
Kid: "Boxing", boxing???
Granpa: Yes! "Boxing", boxing...
Kid: Wow! Is that really true??
Granpa: Ehhh... Of course it's true! Back then I was great in boxing!
Kid: Great? Really? Won any match?
Granpa: Of course I won!
Kid: Are you sure? So, which was your best match ever?
Granpa: Hmmm... There was this one... the best...
Kid: Which one? You won or lost? Your opponent won, right?
Granpa: Heh, just wait for me to tell the story! I won, of course!
Kid: Oh, yeah? How did you win?
Granpa: At the start of the match, we were both in the ring. Granpa swiftly walked up towards the opponent. He was still fixed unmoved at his own corner. Granpa was already right in his face. I quickly took a fast swing with my right fist... really really fast, as fast as a lightning bolt! My opponent didn't even have the chance to see what hit him! My right fist hit him in the head solidly! Punched him right in the eye! He instantly went down, K.O., passed out...
Kid: Wow! One hit, and he passed out!!!
Granpa: Yup... He passed out, his eye was swelling and bleeding...
Kid: Ugh! Violent! But you won! Terrific! Awesome, Granpa!
Granpa: Of course, I am...

At that time an uncle of the grandson walks in into the living room. He has actually been hearing the lively conversation between the two for quite some time...

Uncle: Huh! You do not want to trust too much of those spins from Granpa Rahim! He didn't win; Granpa Rahim lost that one!
Kid: I thought so too! But Uncle, how can you say that???


Pada pendapat anda, mengapa "Pakcik" selamba berkata bahwa orang yang digelarnya "Atok Rahim" telah mengelentong budak bergelar "Cucu" dalam perbualan di atas?

A. Atok Rahim sebenarnya bukanlah turun atau masuk mana2 gelanggang sukan untuk bertanding dalam acara yang ditonton orangramai;
sebaliknya cuma masuk ke dalam satu kamar yang tertutup dari pandangan orangramai

B. Atok Rahim sebenarnya bukanlah individu yang pernah mewakili negara mahupun rakyat Malaysia dalam apa2 bidang sukan;
sebaliknya cuma seorang pegawai perkhidmatan awam dalam satu ejensi kerajaan Malaysia sebelum akhirnya membuat keputusan berhenti

C. Atok Rahim sebenarnya bukanlah hebat sangat mampu menghayun tangan dengan sangat laju bagai kilat dan melepaskan penumbuk yang tidak sempat dilihat apatah lagi ditepis atau dielak oleh lawan beliau;
sebaliknya lawan beliau memang tidak nampak apa2 pun yang berlaku ketika itu akibat mata yang tertutup berikat kain saputangan berwarna merah hati, lantaran mata kirinya lebam akibat langsung tidak bersedia mempertahankan diri daripada"pukul curi" tersebut

D. Atok Rahim sebenarnya tidaklah menang menentang lawan beliau itu;
sebaliknya, walaupun sebenarnya dia berjaya melepaskan bukan satu tetapi sekurang2nya empat tumbukan tepat ke kepala lawannya, malah satu tamparan ke pipi juga, sehingga lawannya rebah berlumuran darah hinggakan terpercik ke baju melayu putih yang dipakai ketika diserang hendap dan dibiarkan pula pengsan setengah hari dan tanpa sebarang rawatan berpadanan sehinggalah 4 hari kemudian, tetapi Atok Rahim akhirnya kalah setelah mengaku juga melepaskan pukulan curi ke atas lawan yang tidak dibenarkan bersedia mempertahankan diri, dan terus kalah lagi apabila dengan berat hati meletak jawatannya dari kedudukan yang tinggi dalam perkhidmatan awam, malah jatuh kecundang apabila 20 tahun terdahulu Mahkamah Rayuan menghukum Atok Rahim dengan 2 bulan penjara dan denda RM2ribu

E. Kesemua di atas bolehlah dianggap betul belaka

F. Tiada satu pun di atas adalah betul

G. Saya tidak mahu menyebelahi mana2 pihak yang bertinju sebab saya tak minat tinju, atau sebab saya tidak berminat pasal Atok Rahim atau datuk siapa2 pun kecuali datuk saya sendiri


In your opinion, why was it that "Uncle" nonchalantly stated that the person he termed "Granpa Rahim" had lied to his grandson termed "Kid" in the conversation above?

A. Granpa Rahim actually did not step inside or go down to any boxing ring or sports arena to compete in a sports event watched by an audience;
instead, he only stepped inside a room which was shut from the view of other people

B. Granpa Rahim actually was not an individual who has ever represented
Malaysia nor its people, in any field of sports;
instead, he was only a public services officer in a Malaysian government agency before he finally made a decision to quit

C. Granpa Rahim actually was not so great, nor was he capable of swinging his fist so fast at lightning speed when throwing a punch which couldn't even be seen by an opponent, let alone be deflected or avoided;
instead, his opponent indeed could not see anything at all that had happened during the time because he was being blindfolded with a maroon-colored handkerchief; hence, he got a black left eye as a result of not being prepared at all to defend himself from the cheap shot

D. Granpa Rahim actually did not win fighting that one particular opponent;
instead, although he actually succeeded in throwing not just one but at least four punches direct on his opponent's head, in fact even one slap onto the cheek, making his opponent drop to the floor with a bloodied face, even with blood spattered on the white traditional Malay dress the opponent was wearing, and then left unconscious for half a day, and even without any proper medical treatment until 4 days later, but Granpa Rahim eventually lost it anyway after he did admit to taking cheap shots on his opponent who was not allowed any preparation for self-defense, and he lost again when heavy-heartedly had to quit his post from a high position in the public service, in fact he bottomed out when 20 years before, the Appeals Court punished Granpa Rahim with a 2-month jail sentence plus a fine of RM2thousand

E. All of the above could be accepted as true

F. Not one of the above is true

 G. I do not want to take side with any fighting party because I do not like boxing, or because I do not have interest with Granpa Rahim or any other grandpa other than my own grandfather

Anda boleh menghantar pandangan untuk persoalan ini menerusi ruang komen di atas (terletak selepas deretan label di bawah tajuk utama artikel). Sebelum itu, sila baca petikan berita di bawah. Anda mungkin juga berminat dengan satu sejarah penting dalam negara dan anda boleh membaca mengenainya di laman ini:
arkibperbicaraananwaribrahim.blogspot.com/2008/07/perbicaraan-kes-mata-lebam-anwar
You may send in your opinion on this question through the comment section above (located after the list of labels underneath the article's main title). Before that, please read the news extract below. You may also be interested with one important event in the history of the nation and you can read about it at this webpage:
arkibperbicaraananwaribrahim.blogspot.com/2008/07/perbicaraan-kes-mata-lebam-anwar


Jumaat, 21 Oktober 2011
(Harakah Daily) - Cabang UMNO Perkasa bakal mengadakan sidang tahunannya dan rakyat Malaysia akhirnya akan dapat melihat ahli2 Perkasa berkumpul dalam bilangan besar, sesuatu yang telah lama dinantikan berikutan dakwaan mereka mempunyai ramai pengikut.

Namun, bilangan besar bukanlah satu2nya tarikan yang dijanjikan Ibrahim Ali, ketuanya yang tidak boleh lagi diperbaiki itu.

Apa yang mungkin menenggelamkan kemasyhuran Ibrahim yang selalu dijadikan bahan jenaka, kongres Perkasa di KL nanti akan disertai tetamu kehormat, seseorang yang tidak boleh dilupakan ramai rakyat.

Kongres itu akan dirasmikan oleh bekas ketua polis negara Rahim Noor yang dijemput atas jasanya yang luas untuk negara, menurut Ibrahim di lobi Parlimen hari ini.
...


Friday, 21 October 2011
(Harakah Daily) - UMNO offshoot Perkasa will be having its annual assembly and Malaysians may finally be able to see its members gathering in large numbers, a sight many have been waiting for amid repeated yet-to-be-fulfilled claims of the group's wide following.

But the large crowd is not the only attraction promised by Perkasa's incorrigible chief Ibrahim Ali.

In what may possibly eclipse Ibrahim's much humoured fame, the Perkasa congress, which will be held in Kuala Lumpur, will have a guest of honour, one who many Malaysians have not completely forgotten.

“The AGM will be opened by former inspector-general of police Rahim Noor who we have invited in honour of his vast contributions for the nation,” Ibrahim declared at the Parliament lobby today.
...

I don't want to spend the rest of my life
Looking at the barrel of an Armalite
I don't want to spend the rest of my days
Keeping out of trouble like the soldiers say

I don't want to spend my time in hell
Looking at the walls of a prison cell
I don't ever want to play the part
Of a statistic on a goverment chart

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

It's dark all day, and it glows all night
Factory smoke and acetylene light
I face the day with my head caved in
Looking like something that the cat brought in

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

And they're only going to change this place
By killing everybody in the human race
And they would kill me for a cigarette
But I don't even wanna die just yet

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
It gives us hope when the whole day's done

- Invisible Sun, The Police -

  Mentari Hitam atau Mata Lebam? (Black Sun or Black Eye?) www.klakka-la.blogspot

  


Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:


___________________________________________________________

INI GAYA ORANG SEDANG NAK PERANG KE?

Do These Faces Look Like Trouble-Makers Marching To War???


Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tindakan keras pihak berkuasa ke atas penyokong gerakan BERSIH 2.0, termasuk menahan pemimpin-pemimpin politik Pakatan Rakyat, hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap Umno.

“Saya tegas untuk menyatakan bahawa tindakan yang dilakukan ini hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap Umno,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan dari Mekah.

Nik Aziz berkata sekalipun yang bertindak ialah polis, tetapi semua pihak mengetahui bahawa alat kawalan jauhnya dipegang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengetuai kerajaan dan juga merupakan presiden Umno.

“Padahal, apa masalahnya dengan berhimpun?” soalnya.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menyoal sedangkan “Presiden Umno baru saja mengumpulkan sejuta belia beberapa minggu yang lalu tanpa ada sedikitpun halangan?”

“Sejuta belia yang dikhabarkan hadir dengan penuh layanan mesra oleh pihak berkuasa tiba-tiba hari ini hanya untuk mengumpulkan 300,000 orang dibalas dengan gari dan semburan gas?

“Bukankah orang yang sama juga pernah menjanjikan bahawa himpunan akan dibenarkan jika dibuat dalam stadium bahkan diberikan keizinan untuk 'melalak sampai pagi'?” sindir beliau lagi.


There's a little black spot on the sun today
It's the same old thing as yesterday
There's a black hat caught in a high tree top
There's a flag-pole rag and the wind won't stop

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

There's a little black spot on the sun today
(That's my soul up there)
It's the same old thing as yesterday
(It's my soul up there)
There's a black hat caught in a high tree top
(It's my soul up there)
There's a flag-pole rag and the wind won't stop
(It's my soul up there)

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

There's a fossil that's trapped in a high cliff wall
(It's my soul up there)
There's a dead salmon frozen in a waterfall
(It's my soul up there)
There's a blue whale beached by a spring tide's ebb
(It's my soul up there)
There's a butterfly trapped in a spider's web
(It's my soul up there)

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

There's a king on a throne with his eyes torn out
There's a blind man looking for a shadow of doubt
There's a rich man sleeping on a golden bed
There's a skeleton choking on a crust of bread

King of pain

There's a red fox torn by a huntsman's pack
There's a black-winged gull with a broken back
There's a little black spot on the sun today
It's the same old thing as yesterday

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

- King of Pain, The Police -



Jenazah Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia sewaktu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 semalam, selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Lembah Keramat di Taman Seri Keramat Tengah, Kuala Lumpur jam 12.55 tengah hari ini.

Semalam dilaporkan Baharudin, 58 tahun, bersama rakan dan keluarganya berkumpul di KLCC, terjatuh dan pengsan apabila disembur gas pemedih mata oleh pasukan keselamatan.

Beliau kemudiannya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan disahkan meninggal dunia kemudiannya.

Kira-kira 500 hadir, termasuk pemimpin kanan Pakatan Rakyat dan penyokong Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengiringi jenazah ke tanah perkuburan itu.

Kumpulan tersebut berjalan dari Surau Al-Muqarrabin - tempat jenazah Baharudin disembahyangkan - sejauh kira-kira tiga kilometer dengan mengiringi van jenazah yang membawa jenazahnya.

Turut menyertai kumpulan tersebut beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO antaranya Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, ADUN Hulu Kelang Shaari Sungib dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shahrin.

Sambil mengiringi, mereka membaca tahlil dan bertakbir sepanjang jalan tanpa henti.

Sepanjang perjalanan menuju ke tanah perkuburan itu, kumpulan tersebut berselisih dengan tiga kereta peronda polis secara berasingan menyebabkan mereka bertakbir kepada polis.

Sebelum itu, ramai pemimpin Pakatan, BERSIH mengunjungi Baharudin di surau berdekatan rumahnya di rumahnya di No 9 - 0 - 4, Kelompok Camar Blok A, Keramat di ibu negara seawal jam 9 pagi.

Ramai pemimpin kanan Pakatan yang hadir menziarahi Baharudin antaranya ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, timbalan presiden PAS Mohamad Sabu, Azmin Ali (timbalan presiden PKR), dua naib presiden PAS Datuk Husam Musa, Datuk Mahfuz Omar serta pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga.

Sewaktu jenazah dimandikan dan dikafankan, mereka memenuhi Surau Al-Muqarrabin mengadakan majlis bacaan tahlil untuk arwah.

Majlis tersebut dipimpin ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrol Amin Baharon di surau yang terletak kira-kira 50 meter dari rumah Baharudin.

Kelihatan rata-rata pemimpin yang ditemui sedih dan ada di kalangan mereka sebak dengan kematian Baharudin.

Yang paling jelas, Ambiga dan Nurul Izzah yang tidak mampu menahan air mata sewaktu memeluk isteri Baharudin, Rusni Melan yang merupakan ketua Wanita PKR Cabang Setiawangsa.

"(Kejadian ini) tidak sepatutnya berlaku... Dia (Baharudin) adalah seorang hero," katanya ringkas.

Ambiga tidak mampu berkata-kata apa-apa dan menangis kerana tidak dapat menyembunyikan kesedihannya.

"BERSIH berasa kecewa kerana keadaan ini (kematian) berlaku. Ini menunjukkan polis tidak menghormati rakyat.

"Rakyat ada hak untuk berada di sana," kata ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah dalam keadaan sebak dan tidak mampu meneruskan kata-katanya.

***************************

Ini gaya orang2 sedang merusuh ke? Sedang pergi perang?? Kelakar lah! (Do these people look like rioting? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot


Ini gaya orang2 sedang merusuh ke? Sedang pergi perang?? Kelakar lah! (Do these people look like rioting? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot


Ini gaya orang2 sedang merusuh ke? Sedang pergi perang?? Kelakar lah! (Do these people look like rioting? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot

********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:

catatan: kenapa sebahagian besar kandungan ialah ulangan dari sebelumnya,
yang diterbitkan pada 11 Julai 2011?
Sebagai peringatan dan sebagai penekanan kepada peri pentingnya isu ini!
___________________________________________________________

Oh Datokku! Klakka-la Sangat2! Cucu Tanya Sejarah Lampau Atok Ye?!

Peribahasa: Siapa Dulu Makan Garam Mungkin Juga Dulu Kurang Asam



1Malaysia: Dijajah ke tak? Merdeka ke tak? (1Malaysia: Colonised or not? Freed or not?) www.klakka-la.blogspot



********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.



Also Coming Soon:


INI GAYA MUKA2 KAKI GADUH KE?

Do These Faces Look Like Trouble-Makers Marching To War???


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyuarakan kekecewannya terhadap tindakan polis ke atas rakyat yang menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur, yang didakwanya bertukar menjadi huru-hara selepas campurtangan pasukan itu.

Lim, yang juga setiausaha agung DAP, berkata nampaknya rakyat tidak boleh berhimpun secara aman tanpa terdedah kepada tindakan keras pihak polis.

Bagaimanapun, dakwa beliau, keadaannya berbeza, jika ada penunjuk perasaan berarak membantah kerajaan Pakatan Rakyat atau pemimpinnya.

Beliau memberi contoh demonstrasi di Pulau Pinang baru-baru ini oleh kumpulan pro-Umno dan kumpulan hak Melayu seperti PERKASA dan Suara Anak Anak Malaysia, di mana wartawan didakwa turut diserang.

"Tiada tindakan yang diambil oleh pihak polis dalam kejadian ini. Tidak ada tindakan, walaupun penunjuk perasaan cuba merampas jambatan Pulau Pinang dan menghalang lalulintas," katanya kepada pemberita di Komtar hari ini.


I don't want to spend the rest of my life
Looking at the barrel of an Armalite
I don't want to spend the rest of my days
Keeping out of trouble like the soldiers say

I don't want to spend my time in hell
Looking at the walls of a prison cell
I don't ever want to play the part
Of a statistic on a goverment chart

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

It's dark all day, and it glows all night
Factory smoke and acetylene light
I face the day with my head caved in
Looking like something that the cat brought in

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

And they're only going to change this place
By killing everybody in the human race
And they would kill me for a cigarette
But I don't even wanna die just yet

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
It gives us hope when the whole day's done

- Invisible Sun, The Police -



Jenazah Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia sewaktu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 semalam, selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Lembah Keramat di Taman Seri Keramat Tengah, Kuala Lumpur jam 12.55 tengah hari ini.

Semalam dilaporkan Baharudin, 58 tahun, bersama rakan dan keluarganya berkumpul di KLCC, terjatuh dan pengsan apabila disembur gas pemedih mata oleh pasukan keselamatan.

Beliau kemudiannya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan disahkan meninggal dunia kemudiannya.

Kira-kira 500 hadir, termasuk pemimpin kanan Pakatan Rakyat dan penyokong Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengiringi jenazah ke tanah perkuburan itu.

Kumpulan tersebut berjalan dari Surau Al-Muqarrabin - tempat jenazah Baharudin disembahyangkan - sejauh kira-kira tiga kilometer dengan mengiringi van jenazah yang membawa jenazahnya.

Turut menyertai kumpulan tersebut beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO antaranya Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, ADUN Hulu Kelang Shaari Sungib dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shahrin.

Sambil mengiringi, mereka membaca tahlil dan bertakbir sepanjang jalan tanpa henti.

Sepanjang perjalanan menuju ke tanah perkuburan itu, kumpulan tersebut berselisih dengan tiga kereta peronda polis secara berasingan menyebabkan mereka bertakbir kepada polis.

Sebelum itu, ramai pemimpin Pakatan, BERSIH mengunjungi Baharudin di surau berdekatan rumahnya di rumahnya di No 9 - 0 - 4, Kelompok Camar Blok A, Keramat di ibu negara seawal jam 9 pagi.

Ramai pemimpin kanan Pakatan yang hadir menziarahi Baharudin antaranya ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, timbalan presiden PAS Mohamad Sabu, Azmin Ali (timbalan presiden PKR), dua naib presiden PAS Datuk Husam Musa, Datuk Mahfuz Omar serta pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga.

Sewaktu jenazah dimandikan dan dikafankan, mereka memenuhi Surau Al-Muqarrabin mengadakan majlis bacaan tahlil untuk arwah.

Majlis tersebut dipimpin ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrol Amin Baharon di surau yang terletak kira-kira 50 meter dari rumah Baharudin.

Kelihatan rata-rata pemimpin yang ditemui sedih dan ada di kalangan mereka sebak dengan kematian Baharudin.

Yang paling jelas, Ambiga dan Nurul Izzah yang tidak mampu menahan air mata sewaktu memeluk isteri Baharudin, Rusni Melan yang merupakan ketua Wanita PKR Cabang Setiawangsa.

"(Kejadian ini) tidak sepatutnya berlaku... Dia (Baharudin) adalah seorang hero," katanya ringkas.

Ambiga tidak mampu berkata-kata apa-apa dan menangis kerana tidak dapat menyembunyikan kesedihannya.

"BERSIH berasa kecewa kerana keadaan ini (kematian) berlaku. Ini menunjukkan polis tidak menghormati rakyat.

"Rakyat ada hak untuk berada di sana," kata ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah dalam keadaan sebak dan tidak mampu meneruskan kata-katanya.

***************************

             Ini gaya muka2 kaki gaduh ke? Nak pergi perang?? Kelakar lah! (Are these the faces of trouble-makers? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot                                                               Ini gaya muka kaki gaduh ke? Nak pergi perang?? Kelakar lah! (Is this the face of a trouble-maker? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot                  
 Ini gaya muka kaki gaduh ke? Nak pergi perang?? Kelakar lah! (Is this the face of a trouble-maker? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot  Ini gaya muka kaki gaduh ke? Nak pergi perang?? Kelakar lah! (Is this the face of a trouble-maker? Going to war?? That's funny!) www.klakka-la.blogspot 

********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.


Also Coming Soon:


catatan: kenapa sebahagian besar kandungan ialah ulangan dari sebelumnya,
yang diterbitkan pada 11 Julai 2011?
Sebagai peringatan dan sebagai penekanan kepada peri pentingnya isu ini!
___________________________________________________________

SELAMAT AIDILFITRI 1432H

Maaf Zahir dan Batin


Belum terlambat untuk mengucapkan pada semua pembaca muslim:
Selamat Merai Memeriah dan Memuliakan Aidilfitri sepanjang Syawal

Maaf kerana tahun ini jelas lebih kerap tidak dapat muncul - kali ini beban peribadi pula agak tidak berperasaan kesian pada tuan badan!
Akibatnya juga, tahun inilah kali pertama balik kampung hanya pada awal pagi hari raya itu sendiri - ah, ada pula hikmahnya: lebuh2 dan jalan2 raya kesemuanya lengang! Brek untuk perlahan hanya perlu bila setiapkali melalui kawasan2 surau/masjid sahaja. Selamat sampai betul2 tepat masa untuk bersembahyang sunat aidilfitri bersama2 dengan ahli keluarga dan para jemaah di kampung. Alhamdulillah.
Apapun, maaf jika terkasar bahasa dan gaya - tetapi sekali lagi ditekankan, maaf ini samasekali tidak pada pihak2 yang memang sesuatu kekasaran itu ditujukan pada mereka yang rata2 dikategorikan sebagai terlalu melampau dan terlalu lama melampau!
Tetapi maaf jika seloroh tersasar - silalah ambil yang baik sahaja sebagai panduan dan yang buruk pula ingatlah sebagai kelemahan yang mesti bersungguh2 dan ikhlas dielak daripada diulangi...


Hari Raya adalah hari gembira menyambut kemenangan
Tambahan lagi, Hari Raya Aidilfitri dan Syawal tahun ini sekaligus dengan perayaan Hari Kemerdekaan ke-54 pada 31 Ogos dan Hari Malaysia pada 16 September
Persoalannya: Adakah kita sudah benar2 merdeka?
Adakah setelah menjejak tahun 2011 ini, zahir dan batin kita sudah benar2 merdeka di tanahair sendiri:
1. bila kita tidak bebas bersuara atau berhimpun?
2. bila kita takut atau was2 dengan polis dan kehakiman sendiri?
3. bila kita masih meniru dan memuliakan peninggalan penjajah?
4. bila kita masih dibelenggu dengan pemikiran dan gaya penjajah?
5. bila kita masih gagal menghargai dan berbangga dengan milik sendiri?

Dalam kita bergembira meraikan Aidilfitri dengan jemputan rumah2terbuka, dalam kekenyangan menjamah seribusatu juadah enak2 sehingga hari terakhir Syawal, sama2lah kita dalami persoalan ini, dan berilah jawapan2 yang ikhlas untuk kita bersama2 berganding akal, tenaga dan sokongan padu demi kita semua menobatkan ertikata kemerdekaan yang sebenar2nya di tanahair sendiri yang tercinta... merdeka!





Ini gaya perusuh ke? Atau gaya pesta raya? Ini gaya muka perusuh, muka kakigaduh ke? Kelakar lah! (Does this look like a riot? Or like a raya festival? Do these faces look like rioters, trouble-makers? What a joke!) www.klakka-la.blogspot

********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.
note: don't forget to visit my other blog,
klickdefella (klakka-la)
and 'klick' your answers to the quizzes, polls or censuses prepared
(in the future you may get lucky and win some consolation prize)
___________________________________________________________

1MALAYSIA: RAKYAT DIDULUKAN... SEKALI LAGI...

SapuMALAYSIA: RAKYAT DIDULUKAN UNTUK DISAPU NYAWA


Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tindakan keras pihak berkuasa ke atas penyokong gerakan BERSIH 2.0, termasuk menahan pemimpin-pemimpin politik Pakatan Rakyat, hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap Umno.

“Saya tegas untuk menyatakan bahawa tindakan yang dilakukan ini hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap Umno,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan dari Mekah.

Nik Aziz berkata sekalipun yang bertindak ialah polis, tetapi semua pihak mengetahui bahawa alat kawalan jauhnya dipegang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengetuai kerajaan dan juga merupakan presiden Umno.

“Padahal, apa masalahnya dengan berhimpun?” soalnya.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menyoal sedangkan “Presiden Umno baru saja mengumpulkan sejuta belia beberapa minggu yang lalu tanpa ada sedikitpun halangan?”

“Sejuta belia yang dikhabarkan hadir dengan penuh layanan mesra oleh pihak berkuasa tiba-tiba hari ini hanya untuk mengumpulkan 300,000 orang dibalas dengan gari dan semburan gas?

“Bukankah orang yang sama juga pernah menjanjikan bahawa himpunan akan dibenarkan jika dibuat dalam stadium bahkan diberikan keizinan untuk 'melalak sampai pagi'?” sindir beliau lagi.


There's a little black spot on the sun today
It's the same old thing as yesterday
There's a black hat caught in a high tree top
There's a flag-pole rag and the wind won't stop

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

There's a little black spot on the sun today
(That's my soul up there)
It's the same old thing as yesterday
(It's my soul up there)
There's a black hat caught in a high tree top
(It's my soul up there)
There's a flag-pole rag and the wind won't stop
(It's my soul up there)

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

There's a fossil that's trapped in a high cliff wall
(It's my soul up there)
There's a dead salmon frozen in a waterfall
(It's my soul up there)
There's a blue whale beached by a spring tide's ebb
(It's my soul up there)
There's a butterfly trapped in a spider's web
(It's my soul up there)

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

There's a king on a throne with his eyes torn out
There's a blind man looking for a shadow of doubt
There's a rich man sleeping on a golden bed
There's a skeleton choking on a crust of bread

King of pain

There's a red fox torn by a huntsman's pack
There's a black-winged gull with a broken back
There's a little black spot on the sun today
It's the same old thing as yesterday

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

- King of Pain, The Police -

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyuarakan kekecewannya terhadap tindakan polis ke atas rakyat yang menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur, yang didakwanya bertukar menjadi huru-hara selepas campurtangan pasukan itu.

Lim, yang juga setiausaha agung DAP, berkata nampaknya rakyat tidak boleh berhimpun secara aman tanpa terdedah kepada tindakan keras pihak polis.

Bagaimanapun, dakwa beliau, keadaannya berbeza, jika ada penunjuk perasaan berarak membantah kerajaan Pakatan Rakyat atau pemimpinnya.

Beliau memberi contoh demonstrasi di Pulau Pinang baru-baru ini oleh kumpulan pro-Umno dan kumpulan hak Melayu seperti PERKASA dan Suara Anak Anak Malaysia, di mana wartawan didakwa turut diserang.

"Tiada tindakan yang diambil oleh pihak polis dalam kejadian ini. Tidak ada tindakan, walaupun penunjuk perasaan cuba merampas jambatan Pulau Pinang dan menghalang lalulintas," katanya kepada pemberita di Komtar hari ini.


I don't want to spend the rest of my life
Looking at the barrel of an Armalite
I don't want to spend the rest of my days
Keeping out of trouble like the soldiers say

I don't want to spend my time in hell
Looking at the walls of a prison cell
I don't ever want to play the part
Of a statistic on a goverment chart

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

It's dark all day, and it glows all night
Factory smoke and acetylene light
I face the day with my head caved in
Looking like something that the cat brought in

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

And they're only going to change this place
By killing everybody in the human race
And they would kill me for a cigarette
But I don't even wanna die just yet

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
It gives us hope when the whole day's done

- Invisible Sun, The Police -

Jenazah Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia sewaktu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 semalam, selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Lembah Keramat di Taman Seri Keramat Tengah, Kuala Lumpur jam 12.55 tengah hari ini.

Semalam dilaporkan Baharudin, 58 tahun, bersama rakan dan keluarganya berkumpul di KLCC, terjatuh dan pengsan apabila disembur gas pemedih mata oleh pasukan keselamatan.

Beliau kemudiannya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan disahkan meninggal dunia kemudiannya.

Kira-kira 500 hadir, termasuk pemimpin kanan Pakatan Rakyat dan penyokong Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengiringi jenazah ke tanah perkuburan itu.

Kumpulan tersebut berjalan dari Surau Al-Muqarrabin - tempat jenazah Baharudin disembahyangkan - sejauh kira-kira tiga kilometer dengan mengiringi van jenazah yang membawa jenazahnya.

Turut menyertai kumpulan tersebut beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO antaranya Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, ADUN Hulu Kelang Shaari Sungib dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shahrin.

Sambil mengiringi, mereka membaca tahlil dan bertakbir sepanjang jalan tanpa henti.

Sepanjang perjalanan menuju ke tanah perkuburan itu, kumpulan tersebut berselisih dengan tiga kereta peronda polis secara berasingan menyebabkan mereka bertakbir kepada polis.

Sebelum itu, ramai pemimpin Pakatan, BERSIH mengunjungi Baharudin di surau berdekatan rumahnya di rumahnya di No 9 - 0 - 4, Kelompok Camar Blok A, Keramat di ibu negara seawal jam 9 pagi.

Ramai pemimpin kanan Pakatan yang hadir menziarahi Baharudin antaranya ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, timbalan presiden PAS Mohamad Sabu, Azmin Ali (timbalan presiden PKR), dua naib presiden PAS Datuk Husam Musa, Datuk Mahfuz Omar serta pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga.

Sewaktu jenazah dimandikan dan dikafankan, mereka memenuhi Surau Al-Muqarrabin mengadakan majlis bacaan tahlil untuk arwah.

Majlis tersebut dipimpin ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrol Amin Baharon di surau yang terletak kira-kira 50 meter dari rumah Baharudin.

Kelihatan rata-rata pemimpin yang ditemui sedih dan ada di kalangan mereka sebak dengan kematian Baharudin.

Yang paling jelas, Ambiga dan Nurul Izzah yang tidak mampu menahan air mata sewaktu memeluk isteri Baharudin, Rusni Melan yang merupakan ketua Wanita PKR Cabang Setiawangsa.

"(Kejadian ini) tidak sepatutnya berlaku... Dia (Baharudin) adalah seorang hero," katanya ringkas.

Ambiga tidak mampu berkata-kata apa-apa dan menangis kerana tidak dapat menyembunyikan kesedihannya.

"BERSIH berasa kecewa kerana keadaan ini (kematian) berlaku. Ini menunjukkan polis tidak menghormati rakyat.

"Rakyat ada hak untuk berada di sana," kata ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah dalam keadaan sebak dan tidak mampu meneruskan kata-katanya.


***************************



Mentari Kuning Menyorok Atas Langit Kuala Lumpur Sabtu 9hb Julai 2011 (The Yellow Sun Hides Above Kuala Lumpur Sky 9th July 2011) www.klakka-la.blogspot

********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.
note: don't forget to visit my other blog,
klickdefella (klakka-la)
and 'klick' your answers to the quizzes, polls or censuses prepared
(in the future you may get lucky and win some consolation prize)
___________________________________________________________

1MALAYSIA: RAKYAT DIDULUKAN... LAGI...

SapuMALAYSIA: RAKYAT DIDULUKAN UNTUK DISAPU DARI JALANRAYA


BERSIH 2.0 kecewa dengan keputusan oleh pihak berkuasa untuk mengharamkan 91 individu, termasuk pemimpin-pemimpin BERSIH 2.0, masyarakat sivil dan pemimpin parti-parti politik, dari yang hadir di Kuala Lumpur pada 9 Julai 2011.

Ini adalah merupakan suatu penafian yang tidak munasabah terhadap kebebasan mereka bergerak. Pihak bedrkuasa telah terlupa bahawa Kuala Lumpur ialah ibu kota kami. Malaysia yang tedrcinta ini , milik semua rakyat, dan bukan milik Najib dan Rosmah.

Tidak ada sebab untuk melarang sesiapa daripada memasuki bandar. Kami telah menyatakan masa dan sekali lagi bahawa jika BERSIH 2.0 berkenaan, niat kami adalah untuk melaksanakan hak perlembagaan kita untuk berhimpun secara aman dan panggilan untuk pilihanraya yang bersih dan adil.

...

BERSIH 2.0 is disappointed with the decision by the authorities to ban 91 individuals, including leaders of BERSIH 2.0, civil society and political parties, from being physically present in certain parts of Kuala Lumpur on 9 July 2011. This constitutes an unwarranted denial of their freedom of movement. The powers that be seem to have forgotten that our capital city, like the rest of our beloved country, belongs to all the rakyat, and not to the government.

There is no reason whatsoever to ban anyone from entering the city. We have stated time and again that where BERSIH 2.0 is concerned, our only intent is to exercise our constitutional right to gather peacefully and call for clean and fair elections.

...


Pihak berkuasa memperhebatkan tekanan ke atas kumpulan yang bercadang menyertai perhimpunan atau demonstrasi dengan mempamerkan layanan yang bakal menanti mereka jika menyertai perhimpunan 'haram' 9 Julai ini.

Antara yang paling menonjol semasa demonstrasi Ketenteraman Awam sempena Eksesais Bersatu Aman 2/2011 di antara Angkatan Tentera Malaysia dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) di Kem Sungai Besi di Kuala Lumpur adalah sehelai kain rentang yang memberi amaran kepada orang ramai supaya bersurai jika tidak mahu ditembak.

“Bersurailah kamu kalau tidak kami tembak” - tertera di kain rentang itu yang turut memuatkan maksud yang sama dalam tulisan Jawi, Cina dan Tamil.

Latihan itu melibatkan kekuatan 120 anggota Batalion 25 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) dan 120 anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) serta lintas hormat pesawat dari Pasukan Unit Tentera Darat (PUTD) dan Unit Udara PDRM.

...


PEKARA YANG PERLU DIBAWA DAN DISEDIAKAN


...

6-Bendera Malaysia atau negeri masing-masing.

7-Air mineral, sedikit makanan ringan atau gula-gula.

8-Sedikit garam-ia penting dan boleh dimakan sedikit (bukan sapu dimuka) bagi mengembalikan tenaga terutamanya jika Pihak Polis sembur air dari Water Canon atau Gas pemedih mata.

9-Ubat gigi untuk sapu di bawah mata untuk mengurangkan kesan-kesan gas pemedih mata.
Kain tuala kecil basah untuk tutup mata dan hidung untuk elak terkena gas pemedih mata.

10-Digalakkan memakai penutup mulut dan hidung jenis *N100 Respirator, N95 Respirator *dan* Surgical facemask* untuk mengelak penularan wabak Influenza H1N1 dan juga menghindarkan sedutan gas pemedih mata yang melampau.

11-Jika anda mempunyai asma atau alahan sila bawa inhaler atau ubat sendiri.

12-Sila bawa beg plastik sampah kecil bagi mengelakkan anda membuang sampah merata-rata.

...

PEKARA YANG TIDAK DIBENARKAN

...

6- Jangan bawa sebarang banner, placard, bendera yang melambangkan logo parti dan organisasi.

7- Sebarang slogan yang tiada kaitan dengan tuntutan Bersih 2.0 tidak dibenarkan.

8- Jangan bawa sebarang benda tajam kecuali pen.

9- Jangan bawa bahan-bahan yang boleh meletup atau mudah terbakar seperti, mancis, molotov cocktail dan mercun.

10- Tidak dibenarkan merokok semasa perhimpunan kerana akan menganggu orang lain.

11- Jangan bawa sebarang senjata seperti kayu, besi, rantai besi, pistol dan yang merbahaya.

12- Bagi yang membawa anak-anak, anda tidak dibenarkan membawa permainan yang berupa seperti senjata seperti pistol, senapang atau pisau mainan.

...

SEMASA BERHIMPUN DAN BERARAK

...

Jangan tolak menolak sepanjang perhimpunan dan perarakan.

Elakkan mencerca, memaki hamun atau menunjukkan isyarat lucah semasa perhimpunan berlaku.

Raikan perhimpunan ini dengan aman dan harmoni.

Pastikan anda memberikan keutamaan laluan kepada kenderaan yang lalu lalang dan tidak melintas sesuka hati di jalanraya.

Pastikan anda memberikan keutamaan, membantu dan melindungi warga emas, orang kurang upaya atau kanak-kanak yang hadir bersama.

...

APA YANG PERLU DIBUAT JIKA KUMPULAN ANTI-BERSIH BUAT PROVOKASI

Jangan pedulikan mereka, diam dan teruskan mengikut commander Unit Amal.

Jangan menyahut provokasi mereka, jangan baling apa-apa, jangan tunjukkan isyarat apa-apa pada mereka. Anggap mereka tidak wujud pada hari berkenaan.

Jangan hampiri mereka.

Jika mereka bertindak agreasif secara tiba-tiba, tahan, jangan pukul tetapi serahkan mereka pada pihak Polis.

Jangan lupa buat laporan Polis terhadap mereka jika anda dicederakan atau diganggu.
Buat rakaman wajah-wajah mereka jika perlu.

APA YANG PERLU DIBUAR JIKA POLIS BUAT PROVOKASI DAN SERBUAN

Jangan lari atau keluar dari perhimpunan melainkan dengan arahan pimpinan, anda akan mudah ditangkap jika keluar dahulu.

Jangan bersendirian, pastikan anda bergandingan tangan dan berdiri rapat-rapat bila polis acah nak buat serbuan atau tembakan water canon.

Duduk jika pimpinan arahkan.

Basahkan tuala anda dengan sedikit air, dan tekup dimuka bila gas pemedih mata dilepaskan. Basuh muka anda dengan air dan makan sedikit garam jika terkena air *water canon* berwarna kuning.

Jangan melawan atau cuba bertikam lidah dengan polis bila mereka provoke…hanya diamkan diri.

Ambil gambar mereka jika sempat.

Buat laporan Polis jika anda dikasari.


I don't want to spend the rest of my life
Looking at the barrel of an Armalite
I don't want to spend the rest of my days
Keeping out of trouble like the soldiers say
I don't want to spend my time in hell
Looking at the walls of a prison cell
I don't ever want to play the part
Of a statistic on a goverment chart

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

It's dark all day, and it glows all night
Factory smoke and acetylene light
I face the day with my head caved in
Looking like something that the cat brought in

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
That gives us hope when the whole day's done

And they're only going to change this place by
Killing everybody in the human race
And they would kill me for a cigarette
But I don't even wanna die just yet

There has to be an invisible sun
It gives its heat to everyone
There has to be an invisible sun
It gives us hope when the whole day's done

- Invisible Sun, The Police -


APA YANG WAJIB DILAKUKAN JIKA DITAHAN

SMS HOTLINE


Jika anda ditahan, hantar SMS (sahaja) ke 013-2102002 dengan butiran seperti Nama penuh, IC no., tempat ditangkap, masa ditangkap dan ke balai polis mana anda dibawa.

Apabila SMS Hotline diterima, peguam dari Pusat Bantuan Guaman (Legal Aid Centre, LAC) akan diberitahu mengenai tangkapan anda. Peguam akan dihantar ke balai polis yang akan ditahan.

Peguam dari Pusat Bantuan Guaman akan dihantar ke balai yang anda ditahan. Tempoh masa dari masa anda ditahan sehingga anda dapat berjumpa peguam mungkin akan makan masa yang lama jadi tolong bersabar. Jika ditangkap, beritahu kepada pihak polis bahawa “saya nak jumpa Pusat Bantuan Guan.:

APABILA DISOAL OLEH POLIS

PengenaIan Anda
Anda cuma perlu berikan nama, kad pengenalan dan alamat sahaja.
Seandainya ditanya soalan-soaian lain: Anda boleh bertanya, “Adakah saya ditahan? “

Bilakah anda ditahan

Anda ditahan apabila anggota polis itu
• menjawab “ya” pada soalan di atas

• beliau tidak membenarkan anda meninggalkan tempat tersebut atau ingin membawa anda ke balai polis

Jika anda tidak ditahan anda boleh berlepas dari tempat tersebut atau enggan mematuhi arahan beliau untuk ke balai polis atau tempat lain jika diarahkan.

Bilakah anda tidak boleh ditahan

Polis tidak boleh menahan anda semata-mata kerana anda berkemungkinan menjadi seorang saksi dan polis ingin mengambil kenyataan saksi daripada anda (Kenyataan saksi/112).


***************************



Gerhana Mentari Kuning (Eclipse of the Yellow Sun) www.klakka-la.blogspot

********************************************************************

Side Ad: CIFU. Ask. And you'll get it. Coming soon. www.klakka-la.blogspot
Coming Soon:

CIFU?
U.S.!
Washed Clean
2008
8 - 9 x
Ask. And you'll get it.
note: don't forget to visit my other blog,
klickdefella (klakka-la)
and 'klick' your answers to the quizzes, polls or censuses prepared
(in the future you may get lucky and win some consolation prize)
___________________________________________________________